2009

Japp det är 2009 men det försigår lika mkt rasism/nazism som för över 100 år sedan, är det inte sjukt ?
Borde världen inte kommit längre i utvecklingen när det gäller fientligheter mot raser och människor.
Jag är så arg så jag kan inte förklara, det har hänt endel grejer i helgen, som är så otroligt deprimerande, att sånt försigår, fortfarande, ändå har man kämpat mot rasism så många år.

Jag ser så mycket skit i samhället, jag fattar inte ibland hur det kan va så, så mycket trångsynthet, så mycket fientlighet.
FATTAR NI INTE !?
Människor kommer hit, därför dom har problem i sitt eget land, krig, politiskaproblem, hot osv osv.
Och så kommer människorna hit och blir behandlade helt fel ? Jag fattar inte ens varför ? Vad har dom gjort er ? Ingenting.
Skulle ni tycka det var bra om det blev tex krig här, eller om ni var tvungen att fly erat land pga olika saker.
Så kommer ni till ett annat land och ni blir behandlade som skit, jag tror inte ni skulle tycka det var så roligt va ?
Nej..
Vi är i slutändan alla samma sak, människa.

Folk borde börja respektera varandra, och jag pratar inte bara om samhället i Sverige, sånt här finns i hela världen.

"Jag har en dröm, att en vacker dag skall nationen resa sig och förstå... att alla människor är skapade lika... Jag har en dröm om att en dag skall mina fyra små barn leva i en nation där de inte skall bli bedömda av deras hudfärg, utan enligt innehåll av deras karaktär."

Tal av Martin Luther King år 1963, för 45 år sen.
Och vart står vi nu ?


Martin Luther King, kämpe.

Kommentarer
Postat av: samira

Så himla sant! folk behöver a wake up call.

Det är så mycket svårigheter för en människa som kommer till Sverige. Man måste lära sig språket, man måste lära sig hur man ska bete sig och hur man får och inte får tänka för att vara 'svensk'.

Som jag sagt till andra kommer jag aldrig stäva efter att ses som svensk, eller försöka bete mig så som folk tycker att man ska bete sig för att vara svensk. Jag är ju halv svensk, men mitt lockiga hår, stora läppar och min bruna färg tillåter inte folk att se mig som svensk. Men det bryr jag mig inte om, för jag är inte hel svensk, och därför vill jag inte ses som det heller. Vill ses för det jag är, en människa, från två olika länder.

Sen får vi inte glömma bort anledningen till varför människor från utlandet måste flytta hit i hopp om att få ett bättre liv, ofta ekonomiskt.

Ifall vi i västvärlden inte spenderade så mycket pengar, över konsumerar så som vi gör, så skulle inte dagens u-länder vara så fattiga. Därmed skulle mindre folk behöva flytta från sina hemländer i hopp om bättre liv.



Trångsynthet till max, ja! Man blir så frustrerad.

2009-05-11 @ 15:14:29
URL: http://samiraekman.blogspot.com
Postat av: Sara

Såg precis det på nyheterna :-/

2009-05-11 @ 22:08:54
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Beritdolores

Hej !

Så himla bra skrivet! Och det är så frustrerande, och man blir så arg på allt elände som händer runt omkring !

Peace, love and understanding !

Kram från Mamma..

2009-05-12 @ 10:39:15
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: Lina

De är sååå sant gumman! Bra att du tar upp de =)



puss sötis!

2009-05-20 @ 11:18:55
URL: http://monroy.blogg.se/
Postat av: Lina

Blogga då! =)

2009-05-22 @ 17:20:10
URL: http://monroy.blogg.se/
Postat av: Claudia

braaa text ;) du borde bli politiker ju hehe :)

allt bra m dig annars då? :)

2009-05-26 @ 14:24:08
URL: http://fukcu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0