Superhumans and Superbooks ?

Ingen är en supermänniska, ingen som kan allt o vet allt, ingen som är perfekt, ingen som har lösningar på alla olika sorts problem som finns.
Men alla kan något, någon vet lite om den saken och någon annan vet något om den andra saken, någon har lösning på en sak, och så finns det andra som har lösningar på andra saker.
Så tillsammans, vad blir det ? SuperhumanS.

Tänk om alla människor skulle skriva en bok, en enda stor bok om lite va dom kan, kanske lite kärleks problem, världsproblem, hat problem, lite olika problem om olika saker, då skulle den boken vara boken som hade lösningar på allt.

Många tänker, åh jag kan ingenting, jag är helt värdelös, jag har ingen allmännbildning eller kunnig i någonting.
Jag har tänkt så, shit jag kan ingenting om kungar som fanns för 100 år sen, o jag kan inget om hmm typ frankrikes historia, aa ni vet , drog bara till med nånting där.. men ni vet hur man kan tänka.. man får känslan att man är typ dum i huvudet, helt oallmännbildad.
Men jag kan annat, jag kan om musik, jag har lätt o lära mig språk och jag intresserar mig i samhälls frågor, se där.. jag kan något.

Så nu vill jag att ni alla som läser detta, ska istället för att tänka på vad ni inte kan, ska ni tänka på vad ni kan.
Då mår ni mkt bättre och ni kommer känna er starkare o inte känna er så oallmännbildad.
Men så är det ju så att en del personer kan få en att känna sig dum, typ dom som tycker om att skryta med hur mycket dom kan, och kan typ allt om alla historier som finns i världshistorien, men gör då såhär.
Dra till med något ni verkligen kan, det kan va något om en specifik sak, någoting ni kan, det kan va vad som helst.
Men det kan va så jobbigt o irriterande när det kommer sånna som tror sig kan ALLT, och dom ska verka så viktiga, det är allmänt drygt..

Så här va ett litet självkänsla inlägg =) det kan behövas !!!

Visste ni att det är stor skillnad på självkänsla och självförtroende föresten ??
Förut trodde jag det va exakt samma sak typ med olika namn bara..
Men man kan ha jätte bra självförtroende men ingen självkänsla, eller tvärtom.
Egentligen om man tänker så är det motsattsen till varann..
Självförtroende är mer yttre, alltså utseende, kläder och sånt, medans självkänsla är att man känner sig trygg med sig själv och tycker om sig själv, alltså det inre.
Men om man kombinerar det och har båda delarna så skulle man må jätte bra.. så det ska vi sträva efter tycker jag =).. mer självkänsla och mer självförtroende foak´s !!!

Ha en bra dag =)

Puss / E.



Kommentarer
Postat av: Sara

Håller med om det där. Man ska tänka på det man kan och inte på vad man inte kan.

Hade jag gått i gymnasiet hade jag dock svarat "ja, men att jag är bra på svenska hjälper inte mig på matteprovet imorgon".



Om du inte redan gör det tycker jag du ska ta dig en titt på min bloggkompis viktorias blogg. Hon skriver om just sådana här saker, bara. Man får tips och idéer hur man ska tänka. Hennes mål är att hjälpa folk att må bättre. http://viktoriae.blogg.se/ :-)

2009-11-03 @ 14:34:33
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: samira

you're so right! mer självförtroende och självkänsla! det är allt som egentligen betyder något.

biig uup emma!

2009-11-06 @ 00:33:23
URL: http://samiraekman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0