Where im from

Antingen kommer ni älska detta inlägget eller hata det,,

Jag kommer från norrland, närmare bestämt Jämtland, och där är jag uppvuxen i en litet litet samhälle som börjar på H, hur ska jag förklara detta ställe, man kan väl säga att det är litet, finns rätt många bönder, och killar som går omkring med röd vita flanellskjortor, spelar banjo och har en tand, och en skiva som är mycket uppskattad i H är soundtracket till Sista färden ( filmen är också uppskattad då vi alla känner igen oss lite i karaktärerna, ( hahaha kunde inte hålla mig, men det med flanellskjortorna stämde men färgen kan variera dock ), det är fullt med jägare som hatar katter och älskar hundar, ingen bryr sig om man går ut med gummistövlar efter man vart ute i skogen och man passar på att handla innan man far hem till gubben sin, eller kärringen sin.. systembolaget är en väldigt uppskattad affärsidé, likaså hembräntsmaskinen som finns i det flesta källare, när statoil stängde ( the meeting place ) gick världen för H´s borna under, men sen hände ngt fantastiskt och Time öppnade vilket var tur eftersom inget fanns öppet efter kl 7 på vardagar och 5 på helgerna, alla vet allting om varandra, alla känner varandra, man vet vem man ska ugås med och vem man inte ska umgås med, men så är man hjälpsamma och man hjälper varandra om man behöver hjälp vilket är bra,

Stora händelsen är torsdagar då det är bingo på centrum och om man vill få ut något av vardagen så kan man ta en 5 minuters promenad genom centrum och titta på folk och bilar ( ca 20 st pers innan 19.00, efter 19.00 är det tomt för då stänger Ica och Coop ). på kvällarna så kan man också titta på bilar, men det kan lätt bli tråkigt då det åker samma bilar ca 2-3 st fram och tillbaka, och så kör dom i 20 km i timmen IFALL dom skulle få syn på någon att snacka med, eller så står dom och pratar med varandra genom att veva ner rutan och stå på tomgång och släppa ut massa gas i världen, ( jag vet inte vad dom pratar om men jag kan gissa på om hur mycket hembränt dom drack förra helgen och vem som ska fixa hembränt till denna helgen ) vad ska vi kalla dom ? ja vi kan kalla dom byraggare ??? jaa det blir nog bra..

Iallafall, det flyttar inte in så väldigt många nya där, o inte så många som flyttar ut för den delen heller, så det blir nog rätt jämnt, och om nån får för sig att flytta UT så är det jätte dålig stil och dumt av den personen, vad kan finnas utanför som är så mycket bättre och finare än självaste H ?? Jadu, det va ju en bra fråga..
Och om nån flyttar in så är det det bästa den kan ha gjort, och den blir också den som blir mest uttittad eftersom man inte är så van nya människor.. men om man är sån person som tycker om nya saker och att man känner sig lite äventyrlig så kan man åka till närmaste stad som ligger 1,5 timmebort med bil eller buss, ( bussförbindelsen är rätt okej 2-3 bussar om dagen )
och titta på lite folk och hitta nyaste modet på H&M.
Vilket kan va spännande..

Men H är väldigt fint och det har sin charm också, och om man tycker om att bo i naturen så kan jag rekomendera stället, för det har en väldigt fin natur !
Och om man tkr om att åka skoter o sånt så är det ett bra ställe också.


OBS !!! OBSERVERA !!! Detta va rätt skämtsamt inlägg, ta inte illa upp, jag menar jag har bott där i 20 år och man snackar itne skit om vart man kmr ifrån.. men de stämmer de jag skrev d kan ni hålla med om ;)
Vissa tycker om det, andra inte ( jag ) för det kan bli rätt enformigt.
+ att jag tycker inte om att spela bingo så mkt, så det fanns inte så mkt att göra..


Hahaha..



PEACE OUT

Puss / E.


Kommentarer
Postat av: samira

hahahahhah tyckte de var jätte kul! tänkte på då, den enda gången, jag varit i norrland. Det var typ så det var för mig och min kompis då, haha!

2009-10-24 @ 01:28:58
URL: http://samiraekman.blogspot.com
Postat av: Hanna

Ja syrran, du är din far uppi dan :=

2009-10-24 @ 23:54:47
Postat av: beritdolores

Godmorgon !

Det är intressant det du skriver och det är roligt när saker och ting kommer upp till en diskussion!

En sak som irriterar mig är, att man ofta hör att - den och den bor i Norrland !! Javisst, men var någonstans i Norrland !?

Norrland är faktiskt så mycket mer än bara NORRLAND!

Här uppe finns det namn på platserna där vi bor också så det finns alltså inte bara Ett Norrland !

Men vi som bor på dessa små orter, runt om i vårt avlånga land, ja,vi får verkligen många gånger använda sin fantasi mera. Allt finns inte inom räckhåll,vi får liksom kämpa mera, tio mil tex, är inte långt för oss att åka...

Tio mil bort för en som bor i storstan kan ju kännas väldigt betungande !

Vi är liksom lite tjuriga !

Även om det ibland kan kännas lite jobbigt också, därför att "alla känner alla" tror sig vet "allt om alla"..

Ja, det finns för och nackdelar med allt!

Det är skönt att fara bort, men det är skönt att komma hem också !

Men jag tror att man skall vara ödmjuk och kanske vara lite sparsam om vissa uttryck att många av oss på landet är si och så..Dom är på ett speciellt sätt och si och så.. Det blir fel och då är det lätt att man drar ALLA över en kam !

Tänk vad många "stora" som tex skådespelare, musiker, författare som kommer just från landet !

Jag är stolt över att vara Jämtlänning och jag kan känna mig riktigt priviligerad över att vara en lantis. Ibland är det härligt att fara till storstan också naturligtvis !

Nä, nu måste jag sluta för nu blir det för rörigt !

Kram, älskar dig från Mamma

2009-10-26 @ 10:48:51
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: beritdolores

Fnissjänte !!!!!

2009-10-26 @ 22:26:13
URL: http://http:svenningson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0